Wstęp do WordPressa. Co to jest, możliwości, popularność, cena.
Jest to pierwszy artykuł z serii poświęconej WordPressowi. Przedstawię w nim to czym w ogóle jest WordPress, czy jest darmowy, jakie ma możliwości i do jakich celów można go zastosować. Wymienię też to jakie są pierwsze kroki potrzebne do uruchomienia własnego serwisu opartego na WordPressie, ale już szczegółową instalację omówię w kolejnym artykule.
Jeszcze zanim przejdę dalej, w ramach wstępu chciałbym uczciwie poinformować, że w przypadku WordPressa mam relatywnie najmniejsze doświadczenie ze wszystkich tematów poruszanych na tym blogu. Oczywiście sam zainstalowałem i skonfigurowałem kilka serwisów opartych na WP, ale nie mam większych doświadczeń w tworzeniu czy wykorzystaniu wielu wtyczek, czy tworzeniu własnych szablonów. No ale może to i lepiej, bo będę w stanie skuteczniej przekazać wiedzę na poziomie początkującym 🙂
WordPress jako system do zarządzania treścią
Na początek czym jest WordPress?
Jest to oprogramowanie sklasyfikowane jako system do zarządzania treścią (po angielsku CMS – Content Management System).
Tego typu rozwiązania mają za zadanie dostarczyć właścicielom i administratorom stron www szereg narzędzi do zarządzania treściami serwisu internetowego bez konieczności programowania i w zasadzie bez potrzeby posiadania wiedzy na temat programowania, CSSów, HTMLa, itp.
W zasadzie wystarczy raz zainstalować i skonfigurować system (tu jest potrzebne trochę wiedzy w w/w zakresie), aby później każdy mógł zmieniać treść strony, dodawać nowe podstrony, artykuły, produkty w sklepie i w ogóle zarządzać całą zawartością serwisu.
Systemy do zarządzania treścią składają się z tego co widzi użytkownik strony www – czyli po prostu ze strony internetowej, którą zarządzamy oraz panelu do administracji – czyli miejsca, w którym możemy to zarządzanie uskuteczniać.
Administratorzy mają do swojej dyspozycji narzędzia do zarządzania użytkownikami, do tworzenia nowych stron, zarządzania kategoriami, do obsługi sklepu internetowego. Często też bez większej wiedzy programistycznej mogą samemu dostosować wygląd niektórych elementów tych stron.
Jak popularny jest WordPress
Wspomniałem o tym, że WordPress jest reprezentantem kategorii systemów CMS. Oczywiście więc mamy na rynku wiele innych rozwiązań. Niemniej jednak, WordPress jest zdecydowanie liderem w swojej branży.
Dane odnośnie podziału rynku zmieniają się dynamicznie, ale według wszystkich, które znalazłem, WordPress jest na pierwszym miejscu z przytłaczającym około 60% udziałem w rynku systemów CMS. Szacuje się też, że na WordPressie utrzymywanych jest ponad 40% wszystkich stron www. Przykład badania: https://meetanshi.com/blog/cms-statistics/ :
WordPress był tworzony na początku głównie z myślą o zakładaniu blogów i obecnie aż 96% wszystkich blogów bazuje właśnie na tym systemie.
Ciekawą informacją może być też to, że WordPress na stałe zadomowił się też na rynku systemów dla sklepów internetowych. Dzięki Woocommerce – czyli najpopularniejszej wtyczce e-commerce można przekształcić WordPressa w sklep internetowy. W rezultacie WordPress wraz z tą wtyczką ma aż 37% udziału w rynku systemów e-commerce.
Czy WordPress jest darmowy?
Tak. WordPress jest udostępniany na podstawie licencji GNU, czyli w pełnym modelu open-source. Został stworzony i jest stale rozwijany przez entuzjastów, ochotników z całego świata. Ze strony WordPress.org można pobrać cały kod aplikacji, zainstalować go u siebie i przy jego pomocy budować własne usługi, własny biznes.
Sam znak towarowy i domena wordpress.com należy do WordPress Foundation – organizacji non-profit, której misją jest dalszy rozwój WordPressa, a nie zarabianie pieniędzy.
Myślę, że warto tu jeszcze zwrócić uwagę na różnicę między domenami wordpress.org a wordpress.com. Ta druga należy do oddzielnej niezależnej firmy, która dostarcza usługi hostingowe dla WordPressa, ale w żaden sposób nie jest powiązana z WordPress Foundation.
Możliwości WordPressa
To co napisałem wyżej w pewien sposób pokazuje już to jakie WordPress ma możliwości. Jednak dla ułatwienia zebrałem je raz jeszcze poniżej:
- Łatwa i szybka instalacja – WordPressa można pobrać, zainstalować i uruchomić w dosłownie kilka minut. Trochę więcej czasu zajmuje sama konfiguracja oraz dostosowanie wyglądu do własnych potrzeb, ale to też dzięki tysiącom gotowych szablonów jest dostępne dla każdego, nawet bez doświadczenia w zakresie programowania.
- Zarządzanie stroną www – panel administracyjny daje możliwość tworzenia artykułów, podstron, edycji treści tych stron, modyfikowania wyglądu strony, zainstalowania sklepu internetowego i pełnego nim zarządzania.
- Współpraca w zespole – dostęp do panelu administracyjnego może być przekazany dla wielu osób z różnymi rolami. Można więc podzielić pracę między poszczególne osoby w zespole.
- System motywów (szablonów) – tworząc własny serwis w oparciu o WordPressa można zaprojektować własny motyw zgodny z własnymi potrzebami. Jednak istnieje też gotowa baza tysięcy szablonów tworzonych zarówno w modelu open-source, jak i przez firmy zarabiające na swoich usługach i wersjach PRO swoich motywów. Można więc w łatwy sposób wybrać gotowy motyw i go dostosować do swoich potrzeb.
- System wtyczek – to kolejna zaleta WordPressa i jedna z podstaw jego możliwości. Szacuje się, że obecnie na rynku dostępnych jest kilkadziesiąt wtyczek. Niektóre optymalizują działanie strony, dodają mniejsze czy większe elementy. A inne mogą w całości zmienić sposób działania całego serwisu – jak wspomniany wcześniej Woocommerce, który przekształca WordPressa w sklep internetowy.
- Stały rozwój oprogramowania – WordPress jest projektem żywym, ciągle rozwijanym. Co kilka tygodni pojawiają się kolejne aktualizacje, które zapewniają nowe funkcjonalności, poprawiają działanie i bezpieczeństwo.
Jaki rodzaj strony możesz zrobić na WordPressie?
W zasadzie o tym też trochę pisałem powyżej, ale dla podsumowania – co można zrobić na WordPressie:
- Blog – czyli strona www oparta na treściach dodawanych co pewien czas (jak niniejsza strona: Webedukacja.pl)
- Strona firmowa, produktowa – w formie one-pagera lub oparta na podstronach, z formularzem kontaktowym, stronami usług itp.
- Portal z artykułami – strona w formacie portalu informacyjnego oparta na publikowanych treściach.
- Sklep internetowy – dzięki wtyczce Woocommerce można wdrożyć własny sklep internetowy oparty na wordpressie. Można go skonfigurować do obsługi klientów w Polsce, w tym też poprzez system płatności (na przykład Stripe).
Tu też warto zauważyć, że WordPress nadaje się do obsługi zarówno małych, prywatnych stron, jak i dużych serwisów na dziesiątki tysięcy użytkowników. Przykładem tak dużych stron może być TIME, TechCrunch, strona Harvard University, Sony Music, itp.
Pierwsze kroki do instalacji WordPressa
O tym jak zainstalować WordPressa napiszę jeszcze oddzielny, bardziej rozbudowany instruktaż. Tu tylko krótkie zestawienie działań potrzebnych do stworzenia własnej strony www w oparciu na WordPressie.
- Własna domena – może nie jest wymagana w 100%, ale raczej jest to standard. Zakładając serwis www potrzebujemy własnej domeny.
- Hosting – czyli miejsce do zainstalowania WordPressa, “podłączenia” domeny i serwowania strony. Przykładem może być SEOHOST.pl, z którego korzysta też ten serwis. Domenę i hosting zazwyczaj można zakupić w tej samej firmie – jak wyżej wspomniany SEOHOST.pl.
- Założenie bazy danych MySQL – robimy to już na serwerze – zazwyczaj przy pomocy narzędzia do zarządzania serwerem udostepnianego przez firmę hostingową.
- Pobranie ze strony WordPress.org paczki z WordPressem, rozpakowanie jej i przerzucenie w odpowiednie miejsce na serwerze przez aplikację do FTP.
- Uruchomienie instalatora już na naszej stronie z wgranym WordPressem.
- Konfiguracja, zmiana motywów, itp.