Czym jest SEO? Podstawy pozycjonowania stron internetowych.
Jest to pierwszy artykuł z cyklu na temat SEO czyli pozycjonowania stron internetowych. Stanowi on wstęp do całego cyklu. Dowiesz się w nim tego czym jest w ogóle SEO, po co się pozycjonuje strony i jakie są najważniejsze działania związane z pozycjonowaniem.
Jak użytkownicy korzystają z internetu
Zanim w ogóle przejdziemy do tego czym jest pozycjonowanie, powinniśmy zrozumieć to w jaki sposób użytkownicy – czyli docelowo nasi potencjalni klienci – korzystają z internetu.
Internet powstał około 40 lat temu i przez ten czas przeszedł długą drogę. Ewolucja internetu była bezpośrednio związana z tym jak jego użytkownicy korzystali z dobrodziejstw tych i powiązanych technologii. Jednak jedna rzecz się nie zmieniła – zawsze w mniejszym lub większym stopniu jedną z intencji użytkowników internetu było wyszukiwanie informacji.
Ta podstawowa potrzeba użytkowników internetu pozostała do dziś i nadal jest aktualna mimo zmiany wielu innych przyzwyczajeń.
Co robimy jeżeli chcemy dowiedzieć się o tym jakie opony kupić na zimę? Wyszukujemy informacji w internecie. Co jeśli musimy naprawić przeciekający kran? Wyszukujemy poradników lub usługodawców w internecie. I tak dalej.
Oczywiście wyszukiwanie to nie jedyna intencja związana z korzystaniem z internetu. Jest ich bardzo wiele (np komunikacja, rozrywka, zabicie czasu, telewizja). Ale wyszukiwanie z nami pozostało.
Sposoby wyszukiwania informacji
Wiemy już, że użytkownicy internetu często wykorzystują sieć do wyszukiwania. Teraz pytanie jak to robią.
To zależy od przyzwyczajeń internauty oraz jego konkretnej potrzeby. Jeżeli szukamy poradnika to często od razu skorzystamy z YouTube. Niekiedy zaczynamy od Facebooka. Innym razem od konkretnego sklepu, do którego jesteśmy przyzwyczajeni.
Nadal jednak wiele wyszukiwań zaczyna się po prostu od wpisania frazy w okienko na górze przeglądarki internetowej.
Gdy wpiszemy dowolną frazę, która nie jest konkretnym adresem strony, to automatycznie zaczynamy korzystać z wyszukiwarki internetowej.
Czym jest wyszukiwarka
Bardziej dokładny opis tego czym jest wyszukiwarka przygotuję w jednym z kolejnych artykułów. Na razie tylko w skrócie – wyszukiwarka internetowa to narzędzie (platforma, aplikacja, oprogramowanie, nazwa jest dowolna), którego celem jest przedstawienie Tobie – czyli internaucie takich wyników, które jak najlepiej odpowiedzą na Twoją potrzebę wyartykułowaną poprzez wprowadzoną frazę w okienku wyszukiwania.
W praktyce wyszukiwarki to bardzo rozbudowane i zaawansowane platformy, które muszą w pierwszej kolejności zaindeksować zasoby internetu (pobrać i skatalogować jak najwięcej stron www), a następnie tak przeanalizować Twoją wpisaną frazę i własne zasoby aby dobrać 10 stron o odpowiedniej jakości i odpowiadających na Twoją potrzebę.
Z jakich wyszukiwarek korzystają internauci
Na świecie istnieje kilka liczących się wyszukiwarek. Większość z nich działa globalnie, ale ich popularność różni się według krajów. Aktualne statystyki możesz znaleźć na stronie https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland . Według danych tam zaprezentowanych obecnie wyszukiwarka Google jest w Polsce niekwestionowanym liderem z ponad 95% udziałem w rynku. Na drugim miejscu jest Bing, czyli wyszukiwarka od Microsoft – domyślna na przeglądarce Microsoft Edge.
Podobne dane uzyskamy patrząc na faktyczny ruch generowany na dowolnej stronie przez wyszukiwarki. W tego typu raportach też Google będzie zawsze na pierwszym miejscu z przytłaczającą przewagą nad pozostałymi wyszukiwarkami:
Dlatego jeżeli mówimy o SEO myśląc o polskim rynku, to zdecydowanie odnosimy się do działań w Google i to na nich powinniśmy się skupiać.
Wyniki organiczne vs wyniki płatne w Google
Wiemy już, że SEO, czy też pozycjonowanie stron dotyczy głównie wyszukiwarki Google. Teraz jeżeli przyjrzymy się bliżej tego co Google prezentuje w wynikach wyszukiwania, to zauważymy kilka rodzajów treści.
Wynikami takimi jak grafiki, mapy Google, czy bezpośrednie odpowiedzi na zadane pytanie zajmiemy się później. Teraz tylko rozgraniczenie między wynikami organicznymi a sponsorowanymi.
W uproszczeniu – wszystko co jest poprzedzone nagłówkiem “Sponsorowane” to wyniki płatne – pochodzące z systemu Google Ads. Te wyniki też odpowiadają na intencję i zapytanie użytkownika, ale ich pozycja zależna jest w dużej mierze od kwot zapłaconych w systemie reklamowym. Być może w jednej z kolejnych serii poruszę temat Google Ads, ale na razie załóżmy, że wyniki sponsorowane są zupełnie odrębne od wyników organicznych i jedne na drugie nie wpływają.
Wyniki tak zwane organiczne zazwyczaj zaczynają się pod sponsorowanymi i można je rozpoznać po braku nagłówka “Sponsorowane”.
Działania SEO dotyczą właśnie tych wyników organicznych.
Cel i efekty działań SEO
OK, mamy już wyszukiwarkę Google, wiemy już gdzie wyświetlają się wyniki organiczne, wiemy też jak mniej więcej działa sama wyszukiwarka. Teraz wróćmy do tematu SEO i odpowiedzmy na pytanie po co w ogóle zajmować się pozycjonowaniem.
Celem działań SEO jest ostatecznie kierowanie na naszą stronę www jak najwięcej użytkowników pochodzących z wyszukiwarki, którzy na naszej stronie znajdą odpowiedzi na zadawane w wyszukiwarce pytania.
A rozkładając to na mniejsze kroki:
- Nasza strona musi zostać znaleziona przez Google
- Musi zawierać treści, których szukają użytkownicy
- Musi być wysokiej jakości, aby użytkownicy zainteresowali się stroną po jej otwarciu
- I musi mieć wysoką reputację, aby Google też “zdecydował się” wyświetlić ją w wynikach wyszukiwania.
Dobrze “wypozycjonowany” serwis to taki, który wyświetla się w Google dla wielu różnych zapytań – zarówno tych popularnych, jak i o mniejszej popularności (tzw. long tail) i który w efekcie jest odwiedzany przez wielu internautów.
Oprócz tego, istotną cechą działań SEO jako działań marketingowych jest to, że raz zbudowany “poziom ruchu” – czyli raz wypracowane pozycje i pewna ilość miesięcznych odwiedzin będzie utrzymywać się w czasie. Oczywiście działania SEO powinny mieć charakter ciągły, bo konkurencja też nie śpi, ale w SEO nie płacimy za każdego pozyskanego użytkownika – jak w reklamie płatnej, a raczej zapewniamy pewien poziom, który utrzymuje się przez kolejne miesiące.
5 filarów działań SEO
Na koniec tego wstępu kilka słów o tym co się składa na działania SEO. Te kwestie będę jeszcze rozwijał w kolejnych artykułach.
Pozycjonowanie stron internetowych opiera się na już wyżej wymienionych elementach koniecznych do tego aby Google wyświetliło naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Są to:
Dostarczenie treści odpowiadającej na zapytania użytkowników
Aby nasza strona pojawiła się w Google jej treści muszą odpowiadać zapytaniu internautów. Nie da się skutecznie wypozycjonować strony dla fraz, które nie są związane z jej treściami. Jeżeli chcemy, aby nasza witryna była widoczna w Google na przykład dla frazy „jak analizować frazy kluczowe pod SEO”, to takie treści muszą być w jej obrębie.
Na ten obszar składa się też kilka różnych etapów i aspektów działań, począwszy od analizy fraz kluczowych, przez tworzenie treści, optymalizację, long tail, itp. Będę o tym pisał w kolejnych artykułach.
Kwestie techniczne SEO – ułatwienie wyszukiwarce znalezienia treści
Drugi filar to zagadnienia techniczne. Wyszukiwarki to platformy składające się z wielu elementów. Jednym z nich są tak zwane roboty indeksujące, czy crawlery. Są to programy analizujące poszczególne strony i podążające w głąb serwisów poprzez linki. Wszelkie zaburzenia w zagadnieniach technicznych związanych z budową stron mogą utrudnić odnajdywanie nowej treści, szczególnie w przypadku dużych serwisów. Poza tym wchodzą tu terminy takie jak duplikacja treści, szybkość indeksacji, tagi robots, linki kanoniczne, nofollow itp. Jest tego sporo i w tym przypadku również więcej informacji znajdzie się w kolejnych artykułach.
Jakość serwisu
Kolejny obszar to jakość serwisu postrzegana przez użytkowników. Google korzysta z mechanizmów, które analizują tą jakość i sygnały płynące od aktywności userów. Na przykład, jeżeli po kliknięciu w dany wynik wyszukiwania użytkownik po kilku sekundach wróci na wyszukiwarkę, oznacza to dla Google, że dany user nie znalazł na stronie tego czego szukał, a więc i jakość tej strony jest niska.
Poza tym w grę wchodzą tu kwestie bardziej techniczne – związane z użytecznością (pojęcia UX lub SXO) i szybkością działania stron, które wyszukiwarki są w stanie analizować.
Reputacja domeny i jej podstron
Bardzo istotnym filarem działań SEO jest też praca nad reputacją domeny. Wyszukiwarka, gdy już znajdzie strony odpowiadające na dane zapytanie musi je jakoś uszeregować. Częściowo bazuje na tym jak treść danej strony jest powiązana z wpisaną frazą, częściowo na tym jakiej jakości jest strona i jak postrzegają ją użytkownicy. Ale bardzo ważnym aspektem branym pod uwagę w tym zakresie jest też ogólna reputacja domeny.
W skrócie na reputację domeny największy wpływ ma liczba i jakość odnośników prowadzących do tej domeny i jej poszczególnych podstron. Im więcej linków z bardziej wartościowych domen, tym postrzegana przez wyszukiwarkę jakość domeny jest większa.
W kolejnych artykułach poruszę temat analizy linków zwrotnych, metody mierzenia reputacji domeny, tematy związane z link buildingiem i banami Google.
Mierzenie i monitorowanie rezultatów działań
Ostatnim filarem działań SEO jest mierzenie rezultatów i z tym związana bardzo ważna systematyczność działania.
Pozycjonowanie stron to proces raczej wolny. Pierwsze rezultaty zazwyczaj widoczne są po kwartałach działań. W związku z tym w prowadzonych aktywnościach bardzo ważna jest wytrwałość i podążanie za wyznaczonymi wcześniej celami. Ale też istotne jest świadome mierzenie rezultatów tych działań nie tylko na poziomie końcowego celu strony www (na przykład sprzedaży), ale również w zakresie monitorowania pozycji, analizowania ruchu w poszczególnych sekcjach i stronach, analizowania poziomu indeksacji i szybkości odnajdywania stron przez wyszukiwarkę. O tym też będę pisał w kolejnych artykułach.